Recensioner


HiFi Musik betyg 5 :

  • ”Blockflöjtssolisten uppfyller alla förväntningar på bländande teknik, men virtuositeten tillåts aldrig bli självändamål, det är alltid det musikaliska uttrycket och gestaltningen som står i centrum.” ”Höjdpunkter på denna skiva finns det många på denna skiva: tex. Sammartinis intrikata blockflöjtskonsert i F-dur där solisten med osviklig stilkänsla tar oss med på de mest hisnande eskapader” /Åke Strandberg, tidskriften Tidig Musik

  • ”En musikhistorisk, ja nästan musikarkeologisk gärning.”

”Barocks spelstil är livfull, men inte överdrivet effektsökande. Allra bäst gör sig inspelningen i hörlurar. Då kommer lyssnaren i närkontakt med sopranblockflöjtens skarpa ljus och med de större blockflöjternas mättade klang. Denna mättnad fördjupas ibland av en grusighet i tonen, eller accentueras av de små smällar som blir till när fingrarna dansar på flöjtens hål och luftpelaren i dess inre bryts och helas, bryts och helas”. /Tobias Lund, Sydsvenskan

  • ”På det nya albumet går de på knock igen med en aldrig tidigare inspelad flöjtkonsert av Vivaldi som återfunnits i ett svenskt arkiv. Ett fynd i händerna på Emelie Roos som med sitt underbara blockflöjtspel på en flauto di voce påminner om hur nära det instrumentala idealet stod det vokala för Vivaldi. Liksom om hur en flöjtstämma kan andas och artikulera sig med rent hypnotisk verkan.” /Martin Nyström, Dagens Nyheter
  • Konsertrecension: ”När den lilla ensemblen Höör barock spelade på Dunkers kulturhus på lördagen fylldes jag åter av förundran över hur mycket spelglädje och livslust det finns i barockmusiken. Det spritter i benen och man vaggar med i den ena svängiga satsen efter den andra. Dessutom förundras jag över hur skiftande det halvdussin musikerna kunde få musiken att låta. Alltifrån sprittande ljusa violiner och sopranblockflöjt till den djupa klang som fyller konsertsalen när bara stråkarna får ljuda.” /Henrik Halvarsson, Helsingborgs Dagblad
  • I min barndom sågs väl blockflöjten närmast som något man satte i händerna på ungarna för att lära dem få fram några toner ur ett rör. Sedan var tanken att de skulle gå vidare till ett ”riktigt” instrument. Men så kom Franz Brüggen, David Munrow, Michala Petri, Dan Laurin och andra och visade att det där var bara nys. Blockflöjten var lika riktig som vilket annat instrument som helst och kunde minsann lämpa sig för sant virtuoseri, om det nu var det man ville ha.Nu är det dags för Emelie Roos att visa vad hon går för tillsammans med Höör Barock som fick ett rejält genombrott härom året med sin inspelning av Romans Golovinmusiken. Men den här gången står alltså blockflöjten i centrum, och ensemblen bjuder på åtta konserter från barocken: Italien dominerar med VivaldiBernardi/Torelli (tre konserter), Gasparini och Sammartini – och så får Händel och Roman också vara med. Flera har tidigare inte spelats in. En gemensam nämnare för urvalet är att samtliga konserter återfinns i svenska samlingar från 1700-talet – och det är väl denna svenska anknytning som förklarar det vitsippsprydda skivomslaget. Men man kan också säga att detta är musik som vackert och utan åthävor blommar och sprider glädje. Själva konserterna låter som – ja, som barocka flöjtkonserter i italiensk stil. Och det är ju inte direkt förvånande. Roos, som f.ö. är elev till Laurin, spelar lätt och virtuost, och de skånska barockisterna backar upp med dansant spänst. /Sten Wistrand, Kulturdelen
  • ”Barock. Den nya tidens toner”  YA:s Mattias Gejrot ger blockflöjtisten Emelie Roos och Höör Barock högsta betyg för senaste albumet ”Baroque Concertos with Recorder”. 
      Betyg 5
    • Baroque concertos with recorder – Treasures from Swedish collections. Album med Emelie Roos, blockflöjter och ensemblen Höör Barock. (Skivbolaget Proprius 2022)

    RECENSION Ibland kan problemet vara ordningsföljden. På nyutgivna ”Baroque Concertos for Recorder” med blockflöjtisten Emelie Roos och Höör Barock blandar man och ger mellan de mer eller mindre korta numren så att en lättlyssnad vara à la Vivaldis Fyra Årstider tycks förhärskande. Men i själva verket finns i materialet en utsökt variation av musik skriven under ett spann av kanske femtio år (från cirka 1690 till 1740?), dessutom så färgrikt och fantasieggande framförd!

    Varför inte tänka kronologiskt? De tidigaste verken är tre konserter av pionjären Giuseppe Torelli (1658-1709) och dennes elev Bernardi – antingen i samarbete eller som kompositörer för skilda nummer. De rör sig i ett drömskt landskap där en modern dramatisk spänst kan brytas mot friska dansrytmer med långa anor. Den mestadels ljusa flöjttonen väver sig in i samspelet: en ”konsert” var vid denna tid ett möte mellan flera solister eller solistgrupper.

    Skillnaden är avsevärd när en eldig virtuos som Antonio Vivaldi inpå det nya seklet låter gruppen samlas kring solisten: spännande när i Vivaldikonserten på skivan Roos’ milda men distinkt konturerade altblockflöjt får stå i dramats centrum. Längre fram i tiden får individens mångsidighet omvärva strukturerna, som hos svenske upplysningsmannen Johan Helmich Romans bevingade konsert i G. Soloinstrument är här till dels en såkallad röstflöjt, som går lite djupare än alten. Som också demonstreras i en triosonat av Händel – musik med meditativ kraft – kan klangen närma sig den mänskliga rösten, själens rörelse i rummet. /Mattias Gejrot, Ystad Allehanda 19/9-22

  • Barockmusik ur skånska gömmor. Skånska musikskatter vädrades på Dunkers kulturhus.

    När den lilla ensemblen Höör barock spelade på Dunkers kulturhus på lördagen fylldes jag åter av förundran över hur mycket spelglädje och livslust det finns i barockmusiken. Det spritter i benen och man vaggar med i den ena svängiga satsen efter den andra. Dessutom förundras jag över hur skiftande det halvdussin musikerna kunde få musiken att låta. Alltifrån sprittande ljusa violiner och sopranblockflöjt till den djupa klang som fyller konsertsalen när bara stråkarna får ljuda.Blockflöjtisten Emelie Roos och hennes musiker ska dessutom ha all ära av att de har dammat av musik som legat i Universitetets gömmor i Lund. Att döma av det man framförde av till exempel ”Golovinmusiken” av Johan Helmich Roman är det en skatt som legat och väntat på nyfikna musiker som Roos.

    /Henrik Halvarson, Helsingborgs Dagblad, 18/9-22
  • Golovinmusiken vann årets klassiska Grammis 2020! https://www.hoor.se/nyheter/stort-grattis-till-grammisvinnaren-hoor-barock-och-dan-laurin/
  • DN korar utser Golovinmusiken till en av de 5 bästa klassiska skivorna 2019! https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/dn-utser-arets-basta-klassiska-skivor-2019/
  • Sofia Nyblom, Svenska dagbladet, skriver om Golovinmuisken: ”…gnistrande fräsch inspelning med Höör Barock och blockflöjtsvirtuosen Dan Laurin. Och frågan är om den inte överträffar den kända Drottningholms-musiken i esprit och originalitet” https://www.svd.se/barockmusiken-behover-ett-skyddshelgon
  • Fin respons i Göteborgsposten på vårt program ”Längtan till Italien” som vi spelade i Göteborg Baroques festival Valle Baroque: ”Det finns ett slags virtuositetens jubel i mycket av den här musiken, inte minst i Corellis verk, vilket lyfts fram i Höör Barocks briljanta tolkningar. De båda blockflöjtisterna Dan Laurin och Emelie Roos och cellisten/viola da gamba-spelaren Domen Marincic får de vindlande passagerna att gå på högvarv. Barockstadens fontäner och fasader blir delar av ett musikaliskt fantasteri, en trollerivärld som inte upphör att förbluffa.” Magnus Haglund, GP https://www.gp.se/kultur/musik/recension-valle-baroque-g%C3%B6teborg-baroque-h%C3%B6%C3%B6r-barock-1.17203889
  • Golovinmusiken got 5 out of 5 from the ”Musikrevyn  jury” in Swedish National radio p2 in January 2019! Listen!
  • Martin Nyström gav Golovinmusiken 5 av 5 stjärnor i Dagens Nyheter 15/3-19 : ”1728 skrev Johann Helmich Roman ”Golovinmusiken” till en fest hos den ryske ambassadören i Stockholm, när den nu väcks till liv är upplevelsen sensationell. Genom Roman fick den svenska musiken en europeisk identitet”, skriver Lennart Hall i sin bok ”Repliker” där han analyserar dennes smått fantastiska flöjtsonater från 1727. Året efter gör Roman musik till en fest hos den ryske ambassadören i Stockholm, den så kallade ”Golovinmusiken”, där han blandar italienska, tyska, engelska och franska stiluttryck till en närmast multikulturell brygd.” ”När nu Dan Laurin och Höör Barock väcker denna musik till liv är upplevelsen sensationell. Med färgrikt varierande instrumenteringar, oförskräckt kontrasterande tempoval och ett briljant musicerande får de verkets fyrtiofem korta satser att bilda en sprakande festdramaturgi – alltifrån det häftigt mobiliserande till det ljuvt vilsamma. Ett perfekt soundtrack till Ernst Brunners historiska biografi om Roman som kom tidigare i år. Bästa spår: ”Sinfonia”
  • Recension av Thomas Baack, Klassik-heute.de .14.03.2019. Översatt från tyskan:”Konstnärlig kvalitet – 10 poäng
    Ljudkvalitet – 10 poäng
    Samlat intryck – 10 poäng”Höör Barocks tolkning är otroligt känslig i artikulationen, musiken svänger utan att det är forcerat på något sätt, intonationen är oklanderlig. Allra mest övertygande är dock de genomgående tillagda utomordentligt smakfulla, virtuosa utsmyckningarna, som kan tjäna som modell för alla som sysslar med barockmusik… ” Till artikeln!
  • Recension i Grammophone: ”…the performances are so well executed, stylish and sunny.” Till artikeln: https://www.gramophone.co.uk/review/roman-golvinmusiken?fbclid=IwAR0EWH-KSWJ2uB5rgPNzePA23bXRZV0jgNh5MJv94a5S5J3sQGKBq5qNpGk
  • Recension i OPUS 24/4-19 av Hanna Höglund: Och man vill bara höra mer, se detta live, uppleva leken på nära håll.” ”Och musikaliskt är det en skattkista av barockklanger där Laurin lämnar lika stort utrymme åt sina kollegor som åt sig själv: Joakim Peterson som solar på löjligt låg kontrabas. En plötslig elfiolföring på ett spår. Starter och inbromsningar i den musikaliska retoriken, udda glidningar på flöjten som man vill höra igen men när man tror att ett da capo ska komma har Laurin redan gått vidare och gör en lurig drill istället.    Till artikeln: http://opusmagasin.se/ful-och-fin-som-golovin/?fbclid=IwAR1vpYd0nHBottaBpvnRG726QNMrdYJnbt_8Ty_3iOZBg88yOGiKifnHnVU
  • Höör Barocks debutskiva ”Bach, Telemann, Corelli”  var ”Månadens CD” i april 2017 i tyska ”Toccata-early music magazine”. Ur recension av R. Strobel, översatt från tyskan: ”Redan vid första tonen hör, upplever och känner man det som ensemblen själv vittnar om: glädje och lätthet.” ” Höör Barock intar scenen med enastående musik och ett självförtroende som låter visa att de spelar i de tidiga musik-ensemblernas Champion´s League.” ”Här spelas inte någon mesig fotboll, utan här träder nykomlingarna in med en kvalitet som sätter måttstocken för hela den tidiga musik-scenen, inte minst för ensemblen själv.”
  • Ur Tobias Lunds recension ”Världsklass i barockens Höör” i Sydsvenskan, 25/1-17: ”Ensemblen förenar virtuositet med känslighet, och känslighet med robusthet. Det spritter av liv och vilja utan att uttrycken blir onödigt grälla.” Till artikeln!
  • Recension av Dean Frey på www. several-instruments.blogspot.se: ”The new Telemann Corelli Bach album by the new Swedish group Höör Barock is full of special touches, with a background of stylish, historically-informed performance.” ”… the stand-out work is Telemann’s splendid Ouverture-Suite ‘Hamburger Ebb und Fluth’, with its energetic and graceful dances.” ” I’m glad to have heard this excellent compilation from one of Sweden’s greatest exports: BIS.” http://several-instruments.blogspot.com/search/label/H%C3%B6%C3%B6r%20Barock
  • Ur recension av Jan-Erik Zandersson på www.universumnoll.com:
    ”Det är ett sätt att låta detaljerna glänsa utan ansträngning, att vara nära komponisternas tankar om linjer och stråk och det som ger instrumentalisterna möjlighet att addera eget, i en helt oklanderlig ljudbild (Thore Brinkmann står för den). Andra kritiker har, kanske efter att ha gnuggat ögonen (eller öronen) efter genomlyssningen, jämfört ensemblen med de bästa runt Europa och jag stämmer gärna in i den kören…”
  • Sörmlandsnytt 29/6-15:”…denna ensemble tog mig med storm. Vilket fint urval ur Drottningholmsmusiken, så spännande och friskt, pompöst och dansant. Så roligt att få höra hela Telemanns tonmålande Hamburger Ebb och Fluth med så fantastiskt samspelta musiker hela tiden på gamla instrument som kunde skifta så i klang och dynamik, dramatik och affekter. Och med oboer som påminde om trumpeter i Corellis concerto grosso nr 4.” ”För att skapa den rätta stämningen hade Musik på Gripsholm lockat dit Höör barock, en skicklig samling proffsmusiker från framför allt Skåne. Med flöjtisten Dan Laurin som konstnärlig ledare är detta en av få nordiska ensembler som specialiserat sig på just barockmusik.”
  • Eskilstunakuriren 30/6-15: ”De tio musikerna spelar på tidsenliga barockinstrument och särskilt märktes det i Telemanns konsert för två blockflöjter, två oboer, två violiner och generalbas. Här glänste inte minst Dan Laurin och hans flöjtkollega Emelie Roos. Vilket radarpar, en musikerduo som sätter spänst i musiken och arbetar med attackspelet som är barockmusikens A och O.” ”Bra balans, vacker klang, härliga tolkningar – det finns många lovord att ge. Det håller säkert publiken i den fullsatta Rikssalen med om”.