Recensioner

13 september, 2018 0 comments
  • Golovinmusiken got 5 out of 5 from the ”Musikrevyn  jury” in Swedish National radio p2 in January 2019! Listen!
  • Martin Nyström gav Golovinmusiken 5 av 5 stjärnor i Dagens Nyheter 15/3-19 : ”1728 skrev Johann Helmich Roman ”Golovinmusiken” till en fest hos den ryske ambassadören i Stockholm, när den nu väcks till liv är upplevelsen sensationell. Genom Roman fick den svenska musiken en europeisk identitet”, skriver Lennart Hall i sin bok ”Repliker” där han analyserar dennes smått fantastiska flöjtsonater från 1727. Året efter gör Roman musik till en fest hos den ryske ambassadören i Stockholm, den så kallade ”Golovinmusiken”, där han blandar italienska, tyska, engelska och franska stiluttryck till en närmast multikulturell brygd.” ”När nu Dan Laurin och Höör Barock väcker denna musik till liv är upplevelsen sensationell. Med färgrikt varierande instrumenteringar, oförskräckt kontrasterande tempoval och ett briljant musicerande får de verkets fyrtiofem korta satser att bilda en sprakande festdramaturgi – alltifrån det häftigt mobiliserande till det ljuvt vilsamma. Ett perfekt soundtrack till Ernst Brunners historiska biografi om Roman som kom tidigare i år. Bästa spår: ”Sinfonia”
  • Recension av Thomas Baack, Klassik-heute.de .14.03.2019. Översatt från tyskan:”Konstnärlig kvalitet – 10 poäng
    Ljudkvalitet – 10 poäng
    Samlat intryck – 10 poäng”Höör Barocks tolkning är otroligt känslig i artikulationen, musiken svänger utan att det är forcerat på något sätt, intonationen är oklanderlig. Allra mest övertygande är dock de genomgående tillagda utomordentligt smakfulla, virtuosa utsmyckningarna, som kan tjäna som modell för alla som sysslar med barockmusik… ” Till artikeln!
  • Recension i Grammophone: ”…the performances are so well executed, stylish and sunny.” Till artikeln: https://www.gramophone.co.uk/review/roman-golvinmusiken?fbclid=IwAR0EWH-KSWJ2uB5rgPNzePA23bXRZV0jgNh5MJv94a5S5J3sQGKBq5qNpGk
  • Recension i OPUS 24/4-19 av Hanna Höglund: Och man vill bara höra mer, se detta live, uppleva leken på nära håll.” ”Och musikaliskt är det en skattkista av barockklanger där Laurin lämnar lika stort utrymme åt sina kollegor som åt sig själv: Joakim Peterson som solar på löjligt låg kontrabas. En plötslig elfiolföring på ett spår. Starter och inbromsningar i den musikaliska retoriken, udda glidningar på flöjten som man vill höra igen men när man tror att ett da capo ska komma har Laurin redan gått vidare och gör en lurig drill istället.    Till artikeln: http://opusmagasin.se/ful-och-fin-som-golovin/?fbclid=IwAR1vpYd0nHBottaBpvnRG726QNMrdYJnbt_8Ty_3iOZBg88yOGiKifnHnVU
  • Höör Barocks debutskiva ”Bach, Telemann, Corelli”  var ”Månadens CD” i april 2017 i tyska ”Toccata-early music magazine”. Ur recension av R. Strobel, översatt från tyskan: ”Redan vid första tonen hör, upplever och känner man det som ensemblen själv vittnar om: glädje och lätthet.” ” Höör Barock intar scenen med enastående musik och ett självförtroende som låter visa att de spelar i de tidiga musik-ensemblernas Champion´s League.” ”Här spelas inte någon mesig fotboll, utan här träder nykomlingarna in med en kvalitet som sätter måttstocken för hela den tidiga musik-scenen, inte minst för ensemblen själv.”
  • Ur Tobias Lunds recension ”Världsklass i barockens Höör” i Sydsvenskan, 25/1-17: ”Ensemblen förenar virtuositet med känslighet, och känslighet med robusthet. Det spritter av liv och vilja utan att uttrycken blir onödigt grälla.” Till artikeln!
  • Recension av Dean Frey på www. several-instruments.blogspot.se: ”The new Telemann Corelli Bach album by the new Swedish group Höör Barock is full of special touches, with a background of stylish, historically-informed performance.” ”… the stand-out work is Telemann’s splendid Ouverture-Suite ‘Hamburger Ebb und Fluth’, with its energetic and graceful dances.” ” I’m glad to have heard this excellent compilation from one of Sweden’s greatest exports: BIS.” http://several-instruments.blogspot.com/search/label/H%C3%B6%C3%B6r%20Barock
  • Ur recension av Jan-Erik Zandersson på www.universumnoll.com:
    ”Det är ett sätt att låta detaljerna glänsa utan ansträngning, att vara nära komponisternas tankar om linjer och stråk och det som ger instrumentalisterna möjlighet att addera eget, i en helt oklanderlig ljudbild (Thore Brinkmann står för den). Andra kritiker har, kanske efter att ha gnuggat ögonen (eller öronen) efter genomlyssningen, jämfört ensemblen med de bästa runt Europa och jag stämmer gärna in i den kören…”
  • Sörmlandsnytt 29/6-15:”…denna ensemble tog mig med storm. Vilket fint urval ur Drottningholmsmusiken, så spännande och friskt, pompöst och dansant. Så roligt att få höra hela Telemanns tonmålande Hamburger Ebb och Fluth med så fantastiskt samspelta musiker hela tiden på gamla instrument som kunde skifta så i klang och dynamik, dramatik och affekter. Och med oboer som påminde om trumpeter i Corellis concerto grosso nr 4.” ”För att skapa den rätta stämningen hade Musik på Gripsholm lockat dit Höör barock, en skicklig samling proffsmusiker från framför allt Skåne. Med flöjtisten Dan Laurin som konstnärlig ledare är detta en av få nordiska ensembler som specialiserat sig på just barockmusik.”
  • Eskilstunakuriren 30/6-15: ”De tio musikerna spelar på tidsenliga barockinstrument och särskilt märktes det i Telemanns konsert för två blockflöjter, två oboer, två violiner och generalbas. Här glänste inte minst Dan Laurin och hans flöjtkollega Emelie Roos. Vilket radarpar, en musikerduo som sätter spänst i musiken och arbetar med attackspelet som är barockmusikens A och O.” ”Bra balans, vacker klang, härliga tolkningar – det finns många lovord att ge. Det håller säkert publiken i den fullsatta Rikssalen med om”.