Recensioner

13 september, 2018 0 comments

Höör Barocks debutskiva var ”Månadens CD” i april 2017 i tyska ”Toccata-early music magazine”!

 

Här är en del av recensionen, fritt översatt från tyskan:

”Redan vid första tonen hör, upplever och känner man det som ensemblen själv vittnar om: glädje och lätthet. Detta är en musikalisk maräng. En orkester-kyss. Men inte av socker och äggvita, utan av hängivenhet, konstnärlighet, esprit och kunnande. ”Oh, det är som en kyss” ska den engelska drottningen ha utbrustit när hon bet i ett sådant bakverk. Det tyska ordet för maräng kommer från franskans ord för kyss.

Denna kyss är en sällan upplevd och hörd konst. Skoningslöst vackert spelad av skåningarna. Och märk väl, detta är debuten. Höör Barock intar scenen med enastående musik och ett självförtroende som låter visa att de spelar i de tidiga musik-ensemblernas Champion´s League. Bara detta är fascinerande. Prestationen är otrolig, men väcker också oro:

Dan Laurin, Emilie Roos, Anna Paradiso, Per Bengtsson, Kerstin Frödin, Hannah Tibell, Kanerva Juutilainen, Rastko Roknic, Hanna Loftsdottir, Dohyo Sol, Nina Grigorjeva, Hanna Thiels, Joakim Peterson och Mats Hultqvist övertygar inte med en respektabel utan med en beundrandsvärd och medryckande insats. Här spelas inte någon mesig fotboll, utan här träder nykomlingarna in med en kvalitet som sätter måttstocken för hela den tidiga musik-scenen, inte minst för ensemblen själv.

/Robert Strobel

 

 

Ur Tobias Lunds recension ”Världsklass i barockens Höör” i Sydsvenskan, 25/1-17

 

”Ta bara skivans första spår, ouvertyren till Georg Philipp Telemanns svit ”Hamburger Ebb’ und Fluth”, som här går under namnet ”Wassermusik”. Fiolens prövande årtag, cembalons glittrande droppar, oboernas horisont­linje – allt samordnas rytmiskt och klangligt på ett så säkert och subtilt sätt att musiken efter varje årtag verkar glida fram helt utan ansträngning. Som lyssnare får man några ögonblicks ljuv vila innan man väcks av fiolens nästa initiativ”

”I Telemanns svit och i konserter av Corelli, J. S. Bach och Telemann gestaltar Höör Barock tydligt musikens retoriska och gestiska förlopp. Ensemblen förenar virtuositet med känslighet, och känslighet med robusthet. Det spritter av liv och vilja utan att uttrycken blir onödigt grälla.”  

 

Hela recensionen finns att läsa här: https://www.sydsvenskan.se/2017-01-25/varldsklass-i-barockens-hoor

————————

A charming Baroque compilation from Sweden

The new Telemann Corelli Bach album by the new Swedish group Höör Barock is full of special touches, with a background of stylish, historically-informed performance. Corelli’s Christmas Concerto op. 6 no. 8, for example, includes two solo recorder parts, played here by Emilie Roos and group leader Dan Laurin. Along with oboes and bassoon in the tutti, and the special appearance of a baroque harp in the final movement, this charmingly rustic pastoral scene is a nice change from the strings-only version we hear many times every Holiday Season. There’s a similar familiar/unfamiliar situation with Bach’s Harpsichord Concerto in F major, the composer’s own arrangement of his Fourth Brandenburg Concerto. This is run through in brisk fashion, with splendid playing by Anna Paradiso at the keyboard. The harpsichord sound works well in this odd mixture of solo and continuo instrument; the BIS engineers have struck the right balance, I think, between blending in and sticking out. Of the rest of the music, the stand-out work is Telemann’s splendid Ouverture-Suite ‘Hamburger Ebb und Fluth’, with its energetic and graceful dances. This new recording tends to be rather light and frothy, with its considerable charm more on the surface. I still prefer the classic, more dignified version by Musica Antiqua Köln under Reinhard Goebel. But I’m glad to have heard this excellent compilation from one of Sweden’s greatest exports: BIS.  The record drops January 6, 2017.

Recension av Dean Frey på http://several-instruments.blogspot.se/.

————————

Ur recension av Jan-Erik Zandersson på www.universumnoll.com:
(…) Vårt lands främste racerförare genom tiderna, Ronnie Peterson, vann sin första tävling i Höör, i go-cart den 19 augusti 1962, hans blott andra tävling någonsin. Jag tänker på Ronnie och på Jackie Stewart när jag hör Höör barocks debut-cd med verk av Telemann, Corelli och Bach (Bis), ledda och gästade av eminente blockflöjtisten Dan Laurin och med Anna Paradiso på cembalo. Mest på Jackie Stewart, för när han berättat om sina framgångar som formel 1-förare har hela tiden ett ord stått i centrum: ”smooth”. Hans mjuka körstil var huvudskälet till att han körde ifrån sina förarkollegor, att han alltid var ”smooth” genom kurvor, över krön, inte tvär och uppställande som exempelvis Ronnie, utan hela tiden mjuk, mjuk. Han hade t.o.m. körutbildningar på sjuttiotalet där man satte en skål apelsiner på motorhuven och sedan skulle man köra utan att apelsinerna ramlade ur – och det går att köra så mjukt, även i höga hastigheter, att bli ett med bilen. Det är så det är med Höör barocks tag om de välkända stycken som upptar 70 minuter cd (ur Corellis julkonsert, en cembalokonsert av Bach, Telemanns uvertyr till ”Wassermusik” (som egentligen är del av ett större verk till Hamburgs hamns ära, om jag inte minns fel) med mera), det här är oerhört mjukt och följsamt på samma vägvinnande sätt som någonsin Jackie Stewart rattade sin Matra, sin Tyrrell, runt sjuttiotalets racerbanor. Det är ett sätt att låta detaljerna glänsa utan ansträngning, att vara nära komponisternas tankar om linjer och stråk och det som ger instrumentalisterna möjlighet att addera eget, i en helt oklanderlig ljudbild (Thore Brinkmann står för den). Andra kritiker har, kanske efter att ha gnuggat ögonen (eller öronen) efter genomlyssningen, jämfört ensemblen med de bästa runt Europa och jag stämmer gärna in i den kören, kanske med större emfas då jag garanterat hört dem alla. Men inte blir jag överraskad över denna höga, jämna kvalitet (Dan Laurin har hamnat i bättre sällskap än han kanske en gång kunde ana, vad vet jag?), men jag blir överraskad över att debuten inte skett för flera år sedan, av cd-utgivningen att döma är den internationella marknaden för barockmusik väldigt långt ifrån att vara ens i närheten av att vara mättad. En eloge till Bis som än en gång visat fingertoppskänsla i sin utgivning. (…)

———————–

 

Några tidigare ord från pressen om Höör Barock Ensemble:

 

”…denna ensemble tog mig med storm. Vilket fint urval ur Drottningholmsmusiken, så spännande och friskt, pompöst och dansant. Så roligt att få höra hela Telemanns tonmålande Hamburger Ebb och Fluth med så fantastiskt samspelta musiker hela tiden på gamla instrument som kunde skifta så i klang och dynamik, dramatik och affekter. Och med oboer som påminde om trumpeter i Corellis concerto grosso nr 4.” Sörmlandsnytt 29/6-15

För att skapa den rätta stämningen hade Musik på Gripsholm lockat dit Höör barock, en skicklig samling proffsmusiker från framför allt Skåne. Med flöjtisten Dan Laurin som konstnärlig ledare är detta en av få nordiska ensembler som specialiserat sig på just barockmusik.”

 

”De tio musikerna spelar på tidsenliga barockinstrument och särskilt märktes det i Telemanns konsert för två blockflöjter, två oboer, två violiner och generalbas. Här glänste inte minst Dan Laurin och hans flöjtkollega Emelie Roos. Vilket radarpar, en musikerduo som sätter spänst i musiken och arbetar med attackspelet som är barockmusikens A och O.”

 

”Bra balans, vacker klang, härliga tolkningar – det finns många lovord att ge. Det håller säkert publiken i den fullsatta Rikssalen med om”. Eskilstunakuriren 30/6-15

Copyright Höör Barock © 2008–2017

 

Tidigare ord från pressen om Höör Barock ensemble:

”…denna ensemble tog mig med storm. Vilket fint urval ur Drottningholmsmusiken, så spännande och friskt, pompöst och dansant. Så roligt att få höra hela Telemanns tonmålande Hamburger Ebb och Fluth med så fantastiskt samspelta musiker hela tiden på gamla instrument som kunde skifta så i klang och dynamik, dramatik och affekter. Och med oboer som påminde om trumpeter i Corellis concerto grosso nr 4.” Sörmlandsnytt 29/6-15

För att skapa den rätta stämningen hade Musik på Gripsholm lockat dit Höör barock, en skicklig samling proffsmusiker från framför allt Skåne. Med flöjtisten Dan Laurin som konstnärlig ledare är detta en av få nordiska ensembler som specialiserat sig på just barockmusik.”

”De tio musikerna spelar på tidsenliga barockinstrument och särskilt märktes det i Telemanns konsert för två blockflöjter, två oboer, två violiner och generalbas. Här glänste inte minst Dan Laurin och hans flöjtkollega Emelie Roos. Vilket radarpar, en musikerduo som sätter spänst i musiken och arbetar med attackspelet som är barockmusikens A och O.”

”Bra balans, vacker klang, härliga tolkningar – det finns många lovord att ge. Det håller säkert publiken i den fullsatta Rikssalen med om”. Eskilstunakuriren 30/6-15